איך לבחור ספקים לעסק שלי?

איך לבחור ספקים לעסק שלי?

מזל טוב! 

החלטת שהגיע הזמן לעשות אאוטסורסינג לאחד מהשירותים שנוגעים לעסק שלך (או שהבנת שאם לא תעשי את זה תקרסי – אחת מהאופציות) זה סימן שהעסק שלך גדל ומתפתח ושאת בכיוון הנכון!

העניין הוא שלמצוא ספקים טובים זה תהליך שיכול להיות מאוד מעצבן – בעיקר בגלל שהוא מלווה בתחושת חוסר ודאות והרבה פחד שידפקו אותנו – אני יודעת כי עברתי את התהליך הזה הרבה עם העסק של עצמי, 
ובמאמר הזה אני הולכת לשתף בדברים הכי חשובים שלמדתי.

שלב ראשון – איסוף המלצות

רובנו נתחיל את התהליך של מציאת ספק לעסק באיסוף המלצות, הבעיה שהרבה פעמים המלצות נגועות באינטרסים שלא יספרו לנו עליהם ולכן צריך לדעת איך למצוא המלצות אותנטיות ובעיקר – איך לזהות כשמחרטטים אותנו.

השאלה הכי חשובה בשלב הזה היא: ממי לבקש את ההמלצה?

האם את נכנסת לקבוצת הפייסבוק האהובה עלייך ומפרסמת פוסט? שואלת קולגות? מבררת עם חברות?

לכל אחת מהדרכים יש את היתרונות והחסרונות שלה ואני רוצה להתעכב על השלב הזה כי הוא קריטי כדי לקבל

רשימה איכותית של ספקים לבחינת עבודה משותפת.

1.המלצות ברשתות החברתיות

לבקש המלצה על ספקים ברשתות החברתיות זה פתרון נוח ומתבקש, הבעיה שזאת ה-דרך לקבל המלצות לא אותנטיות ונלהבות בצורה שלא תואמת את רמת השירות. 

הרבה פעמים ההמלצה שנקבל מגיעה מהגיסה או החברה הכי טובה של הספקית – שזה בסדר כל עוד יש גילוי נאות, אבל הרבה פעמים א.נשים לא חשים צורך לתת אחד, וזה עוד בלי שדיברנו על ארגוני נטוורקינג שדורשים מהחברים בארגון להמליץ על חברים אחרים גם אם לא התנסו בשירות שלהם או שהם בקושי מכירים.

*אני לא אפרט על הנושא בכתבה הזאת אבל ממליצה להאזין לפרק בפודקסט שלי על הנושא כי חקרתי אותו לעומק וזה נושא שממש חשוב להיות מודעות אליו.

אז איך לבקש המלצות אותנטיות ברשתות החברתיות?

הפעולה הכי אפקטיבית שאפשר לעשות כדי להמנע מהמלצות כוזבות מפתיעה בפשטות שלה – פשוט תבקשי המלצות מנסיון בלבד, או שתבקשי לדעת מה טיב הקשר בין הממליץ לנותן השירות במידה וההמלצה לא מבוססת על נסיון אישי.

אני יודעת שזה נשמע מצחיק – כי הרי למה שמי שלא היה כנה ירצה לפעול בשקיפות רק כי ביקשתם?

אבל האמת היא שהרבה אנשים בכלל לא חושבים על המלצה כזאת בתור משהו בעייתי, להיפך – המטרה שלהם היא לעזור לשני הצדדים, הם פשוט לא בהכרח מקדישים מספיק מחשבה לנושא ככה שאם תבקשי רוב האנשים לא יתעלמו.

2.חפשי חברים/מכרים מהתחום המבוקש התייעץ איתם

הסעיף הזה קצת טריקי וצריך לדעת איך לעשות אותו באלגנטיות, כי מה שאני בעצם רוצה לחפש זה אנשים מהתחום שבו אני מחפשת ספקים שאני יודעת בוודאות שאני לא יכולה לעבוד איתם מסיבה כלשהי.

למשל – חברה שלי היא עצמאית וצריכה מדי פעם סרטונים, אני לא עובדת עם חברות לכן אני לא רלוונטית עבורה כספקית, אבל היא תמיד תשאל על מי אני ממליצה וההמלצה שלי תהיה מאוד טובה כי אני מכירה את השוק לעומק.

אפשרות נוספת היא לבקש המלצה ממכר שעוסק באותו עולם תוכן אבל לא באותו תחום – למשל הרבה מבקשים ממני המלצות בתחום הדיגיטל על שירותים שאני לא נותנת כמו קידום בגוגל או ניהול קמפיינים ואני תמיד שמחה להפנות.

כמובן שאני בחיים לא אבקש המלצה מספקית שאין סיבה שאני לא אעבוד איתה על קולגה אחרת כי זה מעליב, אבל אם יש סיבה לגיטימית שלא נעבוד יחד – תמיד מומלץ להתחיל משם.

3.בקשו המלצות מקולגות 

גם הדרך הזאת דורשת אינטלגנציה רגשית כי הרבה אנשי מקצוע לא ימהרו לשתף את הספקים שלהם משלל סיבות, אבל אם יש קולגה שהיא חברה ואת יודעת שהיא נעזרת באשת מקצוע מהתחום שאת צריכה – תשאלי אותה! אם היא כבר עשתה את התהליך של למצוא ספקית טובה, אז למה לא לעזור אחת לשנייה? הרי בפעם הבאה היא תבקש ממך המלצה ובסופו של דבר כולן ירוויחו, יש שיגידו שככה נראית קהילה.

שלב שני – צמצום הרשימה 

בשלב הזה אמורה להיות לך רשימה של ספקים לפנות אליהם ולברר אופציה של עבודה משותפת,
יכול להיות שחלק מהשמות חזרו על עצמם – מה שלרוב יחזק את הרצון שלך לדבר עם הספק הספציפי הזה,
ויכול להיות שעל חלק מהספקים יצא לך לשמוע כי הם בנו לעצמם שם בתחומם.

בשלב הזה אני פותחת גוגל ומחפשת את שמות הספקים שהכי נראים לי, מה אני מחפשת? 

קודם כל חיפוש השם בצירוף המילה פסק דין זה מקום חכם להתחיל בו, אבל אני בעיקר רוצה לחקור את הנכסים הדיגיטליים השונים של הספק כדי להתרשם מהמקצועיות והסגנון שלו.

לא כולן יסכימו איתי אבל אישית אני מצפה לראות אתר עם רשימת שירותים ברורה, המלצות, רשימת לקוחות וכו’,  ובהתאם לתחום -לפחות רשת חברתית אחת מתוחזקת ואקטואלית שנותנת לי להרגיש מה הסגנון של הספק – במיוחד במידה ומדובר בתחום יצירתי שנדרש בו תיק עבודות כמו: ניהול דיגיטל, צילום, גרפיקה וכו’.

האם אתר מתוקתק ודיגיטל מושקע מבטיח לי עבודה איכותית? בהחלט לא!

בכנות לשרלטנים יש בדרך כלל אתר ונכסים דיגיטליים מושקעים ונוצצים – כי המטרה היא לסנוור אותנו כדי שנאמין להבטחות השווא שמנסים למכור לנו, אבל אישית אני יודעת מה אני מחפשת כשאני עושה את התחקיר הזה, לכן אני ממליצה להתחיל לפתח את המיומנות הזאת של לקלוט מי עומד מולך דרך חקר תביעת הרגל הדיגיטלית שלו.

אני גם אציין שלפעמים אני אתקל בספקים חדשים יחסית שאין להם את כל מה שציינתי פה וזה לא אומר שהם לא יעשו עבודה מעולה, עבדתי עם הרבה ספקים שכל מה שהיה להם זה עמוד עסקי עם 20 לייקים כי הם חדשים בתחום ואני אוהבת לתת צ’אנס לכשרונות חדשים ולעזור לאנשים שרק פתחו עסק, אבל בדרך כלל במקרה כזה אני אתחיל את העבודה בעקבות המלצה ממש ממש חמה ממישהי שאני ממש ממש מעריכה וסומכת עליה.

שלב שלישי – שיחות עם ספקים

אחרי שסיננת את הרשימה וצמצמת אותה ל-4-5 ספקים פוטנציאליים הגיע הזמן לעבור לשיחות הכרות, המטרה בשיחות האלה היא לא רק להבין מה השירות שהספק מציע, אלא בעיקר לבדוק אם יש חיבור טוב שיהפוך את העבודה לכיפית ומוצלחת, כדאי לשים לב לנקודות האלה במהלך השיחה:

התאמה אישית – ספק טוב קודם כל ישקיע זמן בשיחה להבין מה הצרכים שלך ורק אז יציע לך את השירות הרלוונטי.

זמינות ותקשורת – חשוב לוודא שהספק זמין לעבודה בטווחי הזמן שמתאימים לך ושהוא מתקשר בצורה שמתאימה לך, למשל יש כאלה שלא מוכנים בשום מצב לתקשר בהודעות מוקלטות או רוצים לקבל הנחיות רק במייל, ככל שתיאום הציפיות יהיה ברור יותר ככה העבודה המשותפת תזרום חלק.

מחיר ותנאי תשלוםודאי שהצעת המחיר ברורה ומפורטת, כך שתדעי בדיוק מה כלול בשירות ומה עשוי לגרור עלויות נוספות, אצל ספקים מנוסים הדברים האלה אמורים להופיע בחוזה בצורה ברורה.

תחושת חיבור אישי – בסופו של דבר, את הולכת לעבוד ישירות מול האדם הזה, אם השיחה מרגישה זורמת, הוא מבין אותך בקלות, ואת מרגישה בנוח לשאול שאלות – זאת התחלה מעולה לעבודה משותפת.

כמובן שלכל אחת מאיתנו יש קריטריונים שונים שחשובים לה – אני למשל לא אוהבת סגנון רשמי ולרוב עובדת עם ספקיות שאני מדברת איתן בלי דיסטאנס כמו עם חברה וזה משהו שאני לא אתפשר עליו, 
מצד שני אני מאוד סלחנית לאיחורים שזה משהו שאצל הרבה אנשים זה ייהרג ובל יעבור, כל אחת צריכה להחליט מה הכי חשוב לה, וגם אם זה לא ברור לך עכשיו זה יתבהר לך עם הזמן ככל שתעבדי עם יותר ספקים וספקיות.

אילוסטרציה: אני מתקשרת לספקים (צילום אופק בירנבאום)

שלב רביעי – בחירת הספק ותחילת עבודה

בסופו של דבר, אחרי כל הבדיקות, הסינונים והשיחות מגיע הרגע לקחת את ההחלטה עם מי ללכת, והאמת שאצלי ואצל רוב בעלות העסקים שאני מכירה הדבר שיכריע את הכף זאת האינטואיציה, אם יש ספק שהשאיר לך תחושה טובה וממש השיחה נתנה לך אנרגיה ותחושה שבא לך להתחיל – כנראה זאת הבחירה הנכונה,

ולהיפך – אם משהו מרגיש לך לא נכון גם אם לא לגמרי ברור לך למה- אל תתעלמי, כבר קרה לי שמרוב שרציתי לסגור את הפינה הלכתי עם ספק שלא הרגיש לי מאה ותמיד שילמתי על זה בהמשך.

האינטואיציה שלנו הרבה יותר מבוססת ממה שנדמה לנו, והיא יכולה לחסוך לנו הרבה כסף ועוגמת נפש.

עוד משהו שחשוב לשים לב אליו שנייה לפני שתתחילו לעבוד זה לסגור את כל הפינות:

קחי רגע לוודא שהכל ברור לך מבחינת חוזה העבודה, ואם משהו לא מתאים – לנהל עליו משא ומתן, 
להקפיד על חתימה על החוזה של שני הצדדים – שזה הכי דבר שלא מקפידים עליו ויכול לפעול לרעתנו בהמשך,
אם החוזה מציין העברת תשלום או מקדמה לפני תחילת העבודה – בבקשה תעשי את זה בלי שצריך להזכיר לך, אף אחד לא אוהב להתעסק בגבייה וזה נותן תחושה ממש טובה כשלא צריך לרדוף אחרי הלקוחה שתשלם,
ויאללה – אפשר להפשיל שרוולים ולהתחיל בעבודה.

הדבר האחרון שאני רוצה להגיד זה שאכזבה היא חלק בלתי נפרד מעבודה עם ספקים, וככל הנראה בשלב מסויים בקריירה שלכן תעשו הכל נכון מבחינת תהליך הבחירה ובסוף לא תהיו מרוצות מהעבודה, כי האמת – זה חלק מהתהליך של מציאת ספקים, ולמצוא את האנשים הנכונים לעבוד איתם זה תהליך שלוקח זמן וכסף.

זה לא בהכרח אומר שהספק שבחרתן הוא לא טוב, הרבה פעמים זה פשוט עניין של חיבור אישי שלא עובד או תיאום ציפיות לא מספק שיכול לגרום לפרויקט ליפול, הדבר החשוב הוא לא להחליט בגלל זה שלהעסיק ספקים זה לא בשבילך או לתת לזה לפגוע במוטיבציה שלך, אם לקחת את ההחלטה לעבוד עם ספק הייתה לזה סיבה – תזכירי לעצמך מה היה הייתה, תני לעצמך רגע להתבאס ותמשיכי קדימה בכל הכוח כדי להשיג את המטרות שלך.

בהצלחה!

הדס קלנר,
יוצרת תוכן בווידאו ומרצה על שיווק יצירתי בעזרת סרטונים.

להורדת הקיט ליצירת סרטונים

אולי יעניין אותך גם...

דילוג לתוכן