המסע לעסק המדויק שלי

המסע לעסק המדויק שלי

מזל טוב!

ממש לאחרונה העסק שלי חגג 5 שנות קיום, היפ היפ הוריי!

האמת שעל הנייר העסק שלי כבר בן 7 שנים פלוס, אבל לפני חמש שנים עשיתי את אחד

הצעדים הכי אמיצים בחיי ושיניתי לחלוטין את התחום של העסק שלי!

יצאתי לעצמאות עם עסק בתחום הריקוד,

ואחרי שנתיים עשיתי סוויץ’ לתחום בו אני עוסקת עכשיו: שיווק בווידאו.

מאז שלקחתי את ההחלטה הזאת הרבה קרה:

  • עברתי חופשת לידה
  • הקורונה
  • מעבר מהמרכז לצפון 
  • הצאצאים שלי הפכו מפעוטות לילדים

ובכלל החיים עצמם קרו כמו שהם נוהגים לקרות.

אמא עצמאית והבת שלה
אני ותמר בחופשת לידה, חדות העין יבחינו במקבץ מגנטים של העסק הקודם על הדלת מאחורה

השינוי שעשיתי בתחום העיסוק שלי קרה כשתמר הייתה בת חודשיים, ככה שהקמתי את העסק במקביל לטיפול בה, יש לדבר הזה הרבה משמעויות וזה משהו שחסם אותי בהרבה מובנים.

בשנה האחרונה עבדתי מאוד קשה כדי ליצור סדר וודאות בעסק שלי ואני שמחה לספר שהשגתי את המטרות שהצבתי לעצמי ורציתי לשתף בתהליך שעברתי, הדקו חגורות כי זה הולך להיות מקיף.

השנים הראשונות של הקמת העסק שלי היו מאתגרות.

הייתי מלאת תשוקה ורצון לעשייה, אבל ג’ינג’לתי בין העבודה לטיפול בפעוט בן שנתיים ותינוקת בת כמה חודשים, ואם זה לא מספיק – קצת אחרי שהבת שלי נכנסה לגן התחילה הקורונה.

ככה קרה שחלק נכבד מהשירותים שלי והדרך בה אני מנהלת את העסק התגבשו “על

הדרך” ולא מתוך תהליך מסודר – מה שיצר הרבה בעיות.

לפתוח עסק בלי תוכנית עסקית זה קצת כמו להעמיד אוהל כשאין לך את כל

המוטות – כנראה שתאלתרי משהו, אבל תעבדי הרבה יותר קשה כדי להקים אותו ובסוף לא יהיה לך כזה נוח.

כמובן שאת כל מה שאני כותבת פה הבנתי בדיעבד, בזמן אמת פשוט הרגשתי שמשהו לא

מתנהל כמו שצריך ולא ידעתי לשים עליו את האצבע, זה היה תחילת התהליך וללא ספק

החלק הכי קשה בו – להבין מה לא עובד וחייב להשתנות.

 

גורם מעכב מס’ 1: חוסר יכולת להפריד בין עיקר לתפל

אני אשה עסוקה.

אבל אחת הסיבות שאני אשה עסוקה היא שאני שמה את הבריאות המנטלית שלי במקום

גבוה בסדר העדיפויות שלי, כי אני יודעת שאם אני אקח על עצמי יותר מדי זה יחזור אליי

בהפוכה ופחות בא לי על התקף החרדה הזה תודה.

ככה שזמן העבודה שלי יחסית מצומצם ותמיד התנהלתי עם רשימת מטלות בלתי נגמרת,

עד שהבנתי שהרשימה הזאת היא חלק מהבעיה כי היא כללה גם את

הדברים הדחופים באמת וגם את מה שממש לא.

דוגמא למטלה דחופה באמת: לסיים לערוך סרטון שעולה השבוע

דוגמא למטלה לא דחופה: לכתוב לאתר שלי מדריך לתוכנות עריכת וידאו מהנייד

זה לא שהדבר השני לא חשוב, הוא פשוט לא דחוף ולכן אין סיבה שהוא יהיה ברשימה ביחד עם עוד פרוייקטים שיום אחד אגיע אליהם. 

ברגע שהתחלתי להפריד בין הרשימה של המשימות הדחופות לרשימה של הפרוייקטים העתידיים נכנס לי אוויר לגוף.

 

גורם מעכב מס’ 2: מוצרים לא משתלמים

האתגר הבא שעמד בפניי היה מיפוי של זמן העבודה שדורש ממני כל מוצר בסל השירותים שלי, מיפוי שעזר לי להבין שחלק מהמוצרים שלי לא רווחיים בעליל כי הזמן שאני משקיעה בהם הוא פחות או יותר בלתי נגמר.

אחרי שהבנתי את זה הייתי צריכה להחליט מה לעשות, הצעד המתבקש היה להעלות מחירים משמעותית, אבל בחרתי בפתרון אחר: להפסיק לתת את השירותים האלה, וככה הפסקתי להפיק סרטוני תדמית.

זה לא בגלל שאני לא אוהבת את זה אלא כי כמו שאמרתי שעות העבודה שלי מוגבלות ולכן אני מעדיפה להתמקד במוצרים פחות מורכבים.

לא היה קל לשחרר אחרי שעבדתי שנים כדי לתת את התוצר הכי טוב שאני יכולה: למדתי לימודים מקצועיים, קניתי ציוד יקר, התנסיתי בכמה שיותר פרוייקטים מגוונים גם אם הם לא השתלמו כלכלית…

אבל בסופו של דבר הייתי חייבת להיות כנה עם עצמי ולהבין שכרגע זה פשוט לא מתאים.

*הבהרה חשובה: אני עדיין עושה סרטוני טיקטוק/רילס, סרטון תדמית זה מוצר אחר

 

גורם מעכב מס’ 3: מסע לקוח לא מוגדר

מסע לקוח זה אחד המושגים שלא מספיק מדברים עליהם בניהול העסק, כולנו מכירים את המשפך השיווקי, והשאלה איך להביא לקוחות לעסק היא הדבר העיקרי שמעסיק בעלי עסקים, אבל לא פחות חשוב להבין מה קורה ברגע שלקוח פוטנציאלי פונה אלינו.

בגלל שהשיווק שלי אפקטיבי אני מקבלת הרבה פניות, ככה שהיה לי קל לא להתעסק בשאלה הזאת כי בסופו של דבר גם ככה אין לי מספיק זמן לקבל את כל מי שפונה אליי, אבל האמת היא שהיעדר מסע לקוח פגע בי מאוד ואפילו הביא אותי למצב שאני מעדיפה שלא יפנו אליי כי זה הכניס אותי לסטרס. 

למזלי אחי התאום אלון עזר לי למצוא את הפתרון לעניין הזה.

אילוסטרציה: אני בסטרס (צילום אופק בירנבאום)

לפני כמה זמן אלון פגש במסיבה איש חביב בשם אורי טבצניק שסיפר לו שבין היתר הוא אוהב לעזור לאמנים ויוצרים לבנות תכנית עסקית, ואלון לקח את הפרטים שלו כי הוא חשב שאורי יכול ממש לעזור לי.

כנראה שבכל זאת יש קשר מיסטי בין תאומים כי האינטואיציה שלו הייתה נכונה ואורי הכיר לי כלי מדהים שלא הכרתי בשם Lean Canvas –  תבנית גאונית ופשוטה למראה שמגיעה מעולם היזמות והסטארטאפים, והייתה ממש מה שהייתי צריכה כדי לסכם את כל התהליך.

הלין קנבס היא בעצם תבנית לבניית תוכנית עסקית מתומצתת, זה כלי שמשמש יזמים וסטארטאפיסטים שרוצים לבחון רעיון למיזם ולהבין האם יש לו פוטנציאל והוא יכול להיות רווחי, ומסתבר שהוא מצויין גם לבעלי ובעלות עסקים.

השתמשנו בטבלה עבור כל אחד מהשירותים שאני מציעה ופתאום נהיה ממש ברור מה אני מציעה למי ואיך! 

כל הידע כבר היה קיים בתוך הראש שלי וסוף סוף מצאתי את הדרך לארגן אותו בצורה הנכונה.

הרגשתי שקיבלתי סולם שבזכותו אני רואה את העסק שלי מלמעלה ומבינה איך אני רוצה שהכל יעבוד, נתתי לעצמי מתנה ענקית של בטחון, שקט, ותחושה שמפה אפשר רק לעלות.


עכשיו הגיע הזמן לשלב הכיפי של התהליך: יישום בפועל של כל מה שהבנתי בנכסים הדיגיטליים שלי, בואו לקרוא על המשך התהליך בחלק הבא ⬇️

המסע לדיוק העסק – חלק 2

הדס קלנר,
יוצרת תוכן בווידאו ומרצה על שיווק יצירתי בעזרת סרטונים.

להורדת הקיט ליצירת סרטונים

אולי יעניין אותך גם...

דילוג לתוכן