חוסמים את טיקטוק?! מה שצריך לדעת

חוסמים את טיקטוק?! מה שצריך לדעת

אחרי חודשים של איומים ודיונים עבר בארצות הברית חוק נגד הפעילות של טיקטוק ויתכן שבעוד 9 חודשים עד שנה טיקטוק תחסם לגמרי לשימוש בארה”ב.

למה זה קרה? האם טיקטוק תחסם גם פה? ומה זה אומר עבורנו יוצרי התוכן?

כל הפרטים החשובים במאמר.

למה האמריקאים לא אוהבים את טיקטוק?

כבר לפני כמה שנים טראמפ הודיע שאחת המטרות שלו היא לחסום את טיקטוק בטענה שבייטדאנס – החברה שבבעלותה נמצאת טיקטוק פועלת בשיתוף הממשלה הסינית,

ולמרות שהוא לא הצליח לגרום לזה לקרות הפעילות שלו נגד טיקטוק תרמה מאוד להיסטריה סביבם היום.

אבל למה זה בכלל קורה?

זה לא סוד שהסינים והאמריקאים הם לא בדיוק החברים הכי טובים ויש לזה הרבה סיבות:

השלטון הקומוניסטי בסין,

התחרות על שליטה בטכנולוגיות מתקדמות,

ואפילו הקורונה שהתחילה בסין – כולם משחקים כאן תפקיד,

ולגבי טיקטוק – הטיעון המרכזי הוא שהאפליקציה אוספת מידע על המשתמשים שלה ולכן היא
מהווה סכנה בטחונית.

בגדול – כולם אוספים עלינו מידע: גוגל, אפליקציות, רשתות חברתיות…

כולנו מאשרים תנאי שימוש בלי להקדיש רגע לקרוא מה כתוב בהם ומקווים שלא הסכמנו למשהו נורא, על זה הם בונים.

ההבדל הוא שפייסבוק למשל אוספת עלינו מידע כדי להחליט איזה מודעה להראות לנו, אבל טיקטוק פועלת כמו תוכנת ריגול שאוספת מידע על המשתמשים שלה ומעבירה אותו לממשל הקומוניסטי בסין – לפחות לפי הטענות של התומכים בחוק.

אז מה התרחישים האפשריים?

כרגע טיקטוק מנסה להילחם בחרם בכל הכלים שעומדים בפניה, אבל במידה והם לא יצליחו לשנות את ההחלטה חברת בייטדאנס תאלץ למכור את טיקטוק לחברה אמריקאית,

הבעיה היא שגם אם זה יקרה ככל הנראה העסקה לא תכלול את האלגוריתם של טיקטוק – שהוא בעצם הסיבה להצלחה שלה, מה שאומר שטיקטוק תשתנה מהותית.

ומה איתנו?

קודם כל בואו נשים על השולחן את העובדה שבתור ישראלים יש לנו הרבה סיבות לא לאהוב את טיקטוק, אחרי ה7/10 התחושה של רוב היוצרים בפלטפורמה היא שטיקטוק לא לטובתנו ובהתאם לכך חוסמת תכנים בעד ישראל ומאפשרת לתכנים פרו פלשתינאיים לשגשג בפלטפורמה.

אבל בואו נשים את זה רגע בצד ונדבר על ההשפעה של כזה צעד על כל עולם הרשתות החברתיות.

איך החסימה האפשרית של טיקטוק עשוייה להשפיע על עולם הסושיאל?

התרחיש הרע

בואו נגיד שעוד שנה טיקטוק אכן תחסם לשימוש בארה”ב, או תמכר ותאבד את האלגוריתם שלה, בשני המקרים “ישוחררו לטבע” מליוני יוצרי תוכן שבנו את עצמם בטיקטוק וצריכים למצוא בית חדש, כי גם אם הם פועלים ברשתות אחרות (מה שסביר) הפוקוס שלהם ישתנה וזה ישפיע מאוד על התחרות, בעיקר ברילס באינסטגרם ובשורטס ביוטיוב.

התרחיש הטוב

אם אכן כל השוק האדיר של ארה”ב פשוט יעלם ברגע ואצלנו טיקטוק לא תחסם יווצר ואקום אדיר בשוק הישראלי, מצב כזה יכול ליצור הזדמנות חד פעמית ליוצרים לקבל חשיפה ועוקבים בפלטפורמה.

אז מה עכשיו…?

אחרי שסיימתי להפחיד אתכם עם נבואות זעם בואו נדבר על איך למה לא צריך למהר להכנס לפאניקה 

ואיך להתכונן לחסימה.

קודם כל – לא משנה מה יקרה את המהפיכה טיקטוק כבר עשתה והפורמט של הסרטונים הקצרים לא הולך לשום מקום: השפה של טיקטוק, האלגוריתם, הטרנדים…

כל אלה לא יעלמו עם טיקטוק אלא ימשיכו לחיות ברשתות האחרות, אפילו שמדובר באוייבים מושבעים כל הרשתות החברתיות מתנהלות על איזשהו רצף שבשלב הזה ימשיך להתקיים גם אם פלטפורמה מסויימת תיעלם ואחת אחרת תגיע במקומה, 

ככה שאם קיוויתם שתקבלו פטור מלצלם סרטונים – צר לי לאכזב אבל זה ימשיך להיות פורמט מוביל שכדאי לדעת איך לנצל אותו.

איך להתכונן לחסימה האפשרית של טיקטוק? הכל בחלק ב’ של המאמר

הדס קלנר,
יוצרת תוכן בווידאו ומרצה על שיווק יצירתי בעזרת סרטונים.

להורדת הקיט ליצירת סרטונים

אולי יעניין אותך גם...

דילוג לתוכן