המסע לעסק המדויק שלי

המסע לעסק המדויק שלי

מזל טוב!
ממש לאחרונה העסק שלי חגג 5 שנות קיום, היפ היפ הוריי!

האמת שמבחינת רשות המיסים העסק שלי כבר בן שבע, יצאתי לעצמאות לראשונה בשנת 2016 עם עסק בתחום אחר לגמרי – מסיבות קברט ובורלסק, זאת הייתה הפעם הראשונה שנחשפתי לעולם של השיווק ואחרי שנתיים הבנתי שזה התחום שהכי מתאים לי ואני הכי טובה בו מכל מה שעשיתי עד אז וב2018 עשיתי סוויץ' לתחום שלי – שיווק בווידאו. 

מאז שלקחתי את ההחלטה הזאת הרבה קרה:

  • חופשת לידה עם הבת הקטנה שלי
  • קורונה
  • מעבר מהמרכז לפרדס חנה
  • הצאצאים שלי הפכו מפעוטות לילדים

ובכלל החיים עצמם קרו כמו שהם נוהגים לקרות.

אמא עצמאית והבת שלה
אני ותמר בחופשת לידה, חדות העין יבחינו במקבץ מגנטים כחולים של העסק הקודם על הדלת מאחורה

את השינוי בתחום העיסוק שלי עשיתי בזמן חופשת הלידה שלי עם תמר והקמת העסק שלי קרתה במקביל לטיפול בה, ככה שהתשתית של העסק שלי הוקמה והתבססה במקביל לטיפול בתינוקת – תרחיש שהוא רחוק מלהיות אידיאלי, ההשלכות של הדבר הזה ליווי אותי לאורך הרבה מאוד זמן.

בשנה האחרונה החלטתי שאני רוצה "לתקן" חלק מהמאפיינים של איך שהעסק שלי עובד שהתבססו באותה תקופה כדי לייצר סדר וודאות ואני שמחה לספר שהשגתי את המטרות שהצבתי לעצמי בתהליך הזה.
במאמר הזה אני משתפת בתהליך שעברתי כדי לתת השראה לכל מי שמרגישה שהעסק שלה לא מנוהל מספיק טוב ורוצה לקרוא על התהליך שעברתי שבסופו השגתי שיפור משמעותי לא רק בדרך בה העסק שלי עובד אלא באיכות החיים שלי ושל המשפחה שלי.

השנים הראשונות של הקמת העסק שלי היו מאתגרות.
לפני שיצאתי לעצמאות הייתי גננת ורקדנית בטן – שני תחומים שתמיד לא הרגשתי מספיק טובה בהם,
כשנכנסתי לעולמות השיווק הרגשתי בפעם הראשונה שאני פורחת ומצטיינת בעבודה שלי והייתי מלאת תשוקה ורצון לעשייה, אבל ג'ינג'לתי בין העבודה לטיפול בפעוט בן שנתיים ותינוקת בת כמה חודשים, ואם זה לא מספיק – קצת אחרי שהבת שלי נכנסה 
לגן התחילה הקורונה.

ככה שהשירותים שלי והדרך בה אני מנהלת את העסק התגבשו על הדרך ולא מתוך תהליך מסודר – מה שיצר בעיות.

לפתוח עסק בלי תוכנית עסקית זה קצת כמו להעמיד אוהל כשאין לך את כל המוטות – כנראה שתאלתרי משהו, אבל תעבדי הרבה יותר קשה כדי להקים אותו ובסוף לא יהיה לך כזה נוח.

כמובן שאת כל מה שאני כותבת פה הבנתי בדיעבד, בזמן אמת פשוט הרגשתי שמשהו לא מתנהל כמו שצריך ולא ידעתי לשים עליו את האצבע, זה היה תחילת התהליך וללא ספק החלק הכי קשה בו – להבין מה חייב להשתנות, בואו נדבר על הדברים העיקריים שהיו צריכים להשתנות.

גורם מעכב מס' 1: חוסר יכולת להפריד בין עיקר לתפל

אני אשה עסוקה, אבל אחת הסיבות שאני אשה עסוקה היא שאני שמה את הבריאות המנטלית שלי במקום גבוה בסדר העדיפויות ומקפידה על איזון בין החיים האישיים לניהול הקריירה שלי, אני פשוט יודעת שאם אני אקח על עצמי יותר מדי זה יחזור אליי בהפוכה ופחות בא לי התקפי חרדה.
זה אומר שזמן העבודה שלי יחסית מצומצם ולכן תמיד התנהלתי עם רשימת מטלות בלתי נגמרת במטרה לנצל את הזמן הזה כמה שיותר, עד שהבנתי שהרשימה הזאת היא חלק מהבעיה כי היא כללה גם את הדברים הדחופים באמת וגם את מה שממש לא.

דוגמא למטלה דחופה באמת: לסיים להעלות לאוויר דף נחיתה לקורס שאני רוצה להתחיל לקדם השבוע

דוגמא למטלה לא דחופה: לכתוב לאתר שלי מדריך לתוכנות עריכת וידאו מהנייד

זה לא שהדבר השני לא חשוב, הוא פשוט לא דחוף ולכן אין סיבה שהוא יהיה ברשימה של הדברים הדחופים.

ברגע שהתחלתי להפריד בין הרשימה של המשימות הדחופות לרשימה של דברים שחשוב לי לעשות *מתישהו* הרגשתי שנכנס לי מלא אוויר לגוף.

גורם מעכב מס' 2: מוצרים לא משתלמים

האתגר הבא שעמד בפניי היה מיפוי של זמן העבודה שדורש ממני כל מוצר בסל השירותים שלי, מיפוי שעזר לי להבין שחלק מהמוצרים שלי לא רווחיים בעליל בגלל הזמן שאני משקיעה בהם.

אחרי שהבנתי את זה הייתי צריכה להחליט מה לעשות והיו לי כמה אופציות:

1.להעלות מחירים משמעותית

2.לתת שירות בסטנדרט נמוך ממה שאני רוצה ורגילה

3.להעסיק עובדים ולהקים מערך שמתבסס עליהם ולא רק עליי

4.להפסיק לתת את השירותים האלה

אני בחרתי באופציה הרביעית וככה הפסקתי להפיק סרטונים.

היה מאוד קשה לשחרר את המוצרים האלה אחרי שעבדתי שנים כדי לתת את התוצר הכי טוב שאני יכולה!
למדתי לימודים מקצועיים ויקרים,
קניתי ציוד מקצועי יקר מאוד מאוד (מאוד),
הייתה תקופה שבה עבדתי במחירים זולים כדי להשתפשף ולהשתפר כמה שיותר,
ובעיקר – אני באמת ממש ממש אוהבת את זה!
אבל בסופו של דבר הייתי חייבת להיות כנה עם עצמי ולהבין שכרגע זה פחות רלוונטי לחיי ולמסגרת המצומצמת של שעות העבודה שיש לי, אני מקווה שבעתיד אוכל לחזור לזה.

גורם מעכב מס' 3: מסע לקוח לא מוגדר

השאלה איך להביא לקוחות ולידים זה הדבר העיקרי שמעסיק בעלי עסקים, אבל לא פחות חשוב להבין מה קורה ברגע שלקוח פוטנציאלי פונה אלינו ואיך לנהל את הדבר הזה שנקרא מסע לקוח בצורה הכי יעילה ומקצועית.

אני מודה – גם אני לא מספיק שמתי דגש על הדבר הזה בעיקר בגלל שיכולתי להרשות לעצמי,
השיווק של העסק שלי עקבי ואפקטיבי וגם ככה אין לי זמן ויכולת לעבוד עם כל מי שפונה אליי ככה שלכאורה הייתי בסדר עם זה שהרבה מהפניות התמסמסו, אבל האמת היא שהתחושה שאני לא "על זה" הכניסה אותי לסטרס שפגע לי באיכות החיים כי לא ככה אני רוצה לנהל את העסק שלי!

אחרי שהבנתי שאני מעדיפה שלא יפנו אליי מאשר להתמודד עם הפניות שמגיעות נהיה ברור שאני חייבת לעשות עם זה משהו והתחלתי לחקור מה לעשות כדי לא להשאר במצב הזה, בסופו של דבר הפתרון הגיע בזכות יועץ מדהים שעבדתי איתו ששמו אורי טבצניק, אורי הכיר לי כלי מדהים שלא הכרתי בשם Lean Canvas – תבנית גאונית ופשוטה למראה שהייתה בדיוק מה שהייתי צריכה.

התרגום לעברית של המודל נעשה על ידי ליאור פרנקל ומובא כאן באישורו, לליאור יש תכנים מעולים ומומלץ לעקוב אחריו

הלין קנבס היא בעצם תבנית לבניית תוכנית עסקית מתומצתת, זה כלי שמשמש יזמים וסטארטאפיסטים שרוצים לבחון רעיון למיזם ולהבין האם יש לו פוטנציאל לרווח, ומסתבר שהוא מצויין גם לבעלי ובעלות עסקים.

השתמשנו בטבלה עבור כל אחד מהשירותים שאני מציעה ונהיה לי ממש ברור מה אני מציעה למי ואיך וזה ממש עזר לי לארגן בצורה הנכונה את כל הידע שכבר היה קיים בתוך הראש שלי. 

בסוף של התהליך הארוך הזה הרגשתי שבניתי לעצמי סולם עליו אני יכולה לטפס כדי לראות את העסק שלי מלמעלה ולהבין איך אני רוצה שהכל יעבוד, נתתי לעצמי מתנה ענקית של בטחון, שקט, אמונה עצמית ותחושה שמפה אפשר רק לעלות.

אחרי כל המסע הזה הגיע הרגע לקחת את כל מה שהבנתי ואת כל השינויים שהכנסתי ולהביא אותם לידי ביטוי בנכסים הדיגיטליים שלי ובמיתוג שלי, גם זה היה תהליך בפני עצמו ואני מספרת עליו בחלק השני של המאמר הזה.

המסע לדיוק העסק – חלק 2

הדס קלנר,
יוצרת תוכן בווידאו ומרצה על שיווק יצירתי בעזרת סרטונים.

להורדת הקיט ליצירת סרטונים

דילוג לתוכן