*מעודכן לשנת 2025
יצא לך פעם לקבל שירות ולהיות כל כך מרוצה שהעלית פוסט שמספר על החוויה החיובית שלך?
השארת ביקורת חיובית או על מוצר בגוגל?
העלית לסטורי תמונה מבית קפה ועשית צ'ק אין?
ברכותיי!
מסתבר שבלי לדעת יצרת את אחד מסוגי התוכן הכי נחשקים ע"י מותגים בשנים האחרונות: תוכן UGC.
אז מה זה תוכן UGC?
UGC זה קיצור של המושג User-Generated Content והוא כולל בתוכו כל סוג תוכן שנוצר על ידי משתמשים שמדברים על החוויה שלהם עם מותג מסויים, זה כולל סרטונים, תמונות ואפילו דברים כמו ביקורת שהושארה בגוגל או דיונים בקבוצות פייסבוק.
הקריטריונים להגדרת תוכן UGC הם אלה:
1.תוכן שנוצר על ידי משתמשים
2.התוכן לא נוצר בתמורה לתשלום או תמורה כלשהי
קל להבין למה עבור מפרסמים תוכן UGC הוא אטרקטיבי במיוחד, זאת הוכחה חברתית ממש אפקטיבית!
עבור רובנו ביקורת אותנטית יכולה להטות את הכף בהחלטה האם לרכוש מוצר מסויים והיא כלי מאוד מניע לפעולה, בנוסף בשנים האחרונות יש מגמה ברורה של העדפת תוכן אותנטי על פני תוכן מהוקצע ומהונדס – הרבה בזכות ההצלחה של טיקטוק שמבוססת על תוכן שנוצר על ידי משתמשים פרטיים בעזרת סמארטפונים,
הפקות מקצועיות פשוט נראות זרות ולא מתאימות לעולם הזה ובולטות לרעה.
כל זה הביא למצב בו מותגים גדולים וקטנים מבינים שכדי להשתלב הם צריכים תוכן מותאם שלא יגרום לגולשים להרגיש שהם צופים בפרסומת – וככה קיבלנו ז'אנר חדש של סרטונים שיווקיים שהוא בעצם גלגול של סרטוני UGC בהם מותגים משלמים ליוצרי תוכן לצלם סרטונים במראה אותנטי למרות שמדובר בתוכן שיווקי לכל דבר.
אז בעצם UGC זה כמו פרסומת סמוייה?
זה לא אמור להיות, אבל בפועל לפעמים זאת המשמעות.
אחת הבעיות עם פרסום ושיווק בדיגיטל היא שישנם אלמנטים בעייתיים שטרם הוסדרו בחוק,
בעולם הפרסום המסורתי כשמביאים שחקן שיגלם רופא וימליץ על משחת שיניים חובה לכלול גילוי נאות שמבהיר כי "המציג אינו רופא", בשיווק דיגיטלי אין חובה לפרסם הבהרה כזאת – וחבל.
בטוח שיגיע היום שזאת תהיה חובה גם בעולמות הפרוצים של הרשתות החברתיות, בינתיים מוטלת עלינו האחריות לא לנצל את הפורמט לרעה ולכלול גילוי נאות במקרה הצורך.
מה ההבדל בין UGC לשיווק משפיענים?
יש הרבה דמיון בין תוכן UGC לשיווק בעזרת משפיענים והרבה מתבלבלים בין השניים, אבל יש דרך מאוד פשוטה להבדיל בין שיווק משפיענים לתוכן UGC:
במידה וליוצרת הסרטון (למשל) יש קהל עוקבים משמעותי שמזהה ועוקב אחרי מה שהיא עושה – מדובר בשיווק משפיענים, אם ליוצרת אין קהל עוקבים מדובר בסרטון UGC.
איך להשתמש בתוכן UGC בשיווק?
בואו נודה בזה – גם כשאנחנו ממש מרוצים משירות שקיבלנו לרוב לא נעשה את הצעד הנוסף ונכתוב פוסט או ביקורת חיובית, זה לא מתוך רוע או חוסר איכפתיות פשוט בסופו של דבר אנחנו לקוחות ומאמצי השיווק של עסק מסויים הם לא בראש סדר העדיפויות שלנו.
לכן אם נרצה סרטוני UGC מהלקוחות שלנו נצטרך לבקש בצורה מפורשת ומומלץ שנקל עליהם כמה שיותר:
במקום לבקש שיכנסו לגוגל להשאיר ביקורת – שלחו להם את הלינק ישירות,
הגעת לפגוש לקוח? הזדמנות מצויינת לבקש מהם להצטלם ולספר על החוויה של לעבוד איתכם,
קיבלת הודעת וואטסאפ מלקוח מרוצה? בקשו להעלות אותה לסטורי וכו'.
נכון – זה קצת מביך ולא הכי נעים, אבל האמת היא שיש הרבה א.נשים שישמחו על ההזדמנות לעזור.
אז לא כדאי לשלם ליוצרי תוכן שיצלמו סרטוני UGC לעסק שלי?
האמת היא שבהרבה תחומים זה כבר יוצא דופן לא לשלב סרטוני UGC – במיוחד בעולמות הלייפסטייל,
ויש כיום הרבה יוצרי תוכן שמציעים שירות של יצירת סרטוני UGC שיודעים ליצור סרטונים מצויינים בעלות משתלמת.
פשוט בעיניי צריך לזכור שאמינות זה אחד הדברים המשמעותיים שעסקים ומותגים צריכים בשביל לשגשג לאורך שנים וברגע שהיא נפגעת – קשה לשקם אותה.
במילים אחרות – כן, סרטוני UGC זה מצויין לשיווק העסק, אבל חשוב לשמור על הכנות והיושרה שלכם כי יש קו דק בין סרטון UGC שמציג את היתרונות של מוצר ובין סרטון שמנסה להראות כמו חוות דעת אותנטית – למרות שהוא לא.
איך להשתמש בפורמט של סרטוני UGC בצורה כנה והוגנת?
אם אתם מוכרים מוצרים – אפשר לצלם סרטוני אנבוקסינג, ASMR, בואו לארוז איתי, סרטוני הול – אם אתם לא מכירים את המושגים האלה חפשו אותם בטיקטוק ויפתח בפניכם עולם.
אופציה נוספת שאני אוהבת היא להשתמש בביקורות אמיתיות שכתבו לקוחות שלא רוצים להצטלם ולתת ליוצרי התוכן לצלם כשהם בעצם "משחקים" את הלקוחות, הדבר החשוב (בעיניי לפחות) הוא לשמור על כנות ולהוסיף גילוי נאות במידת הצורך.
4 תגובות
מרתק כהרגלך, תודה!
היי, תודה על התוכן. עזר לי מאוד
היי הדס,
האם תוכן UGC מתאים רק לעסקים שמוכרים מוצרים?
כלומר, האם לעסקים כמו מסעדות, מלונות, אטרקציות, ברים וכו'… הוא מתאים?
אני חושבת שזה יכול להתאים לכל עסק, אבל בשנה וקצת שעברה מאז שכתבתי את המאמר הזה הסגנון הזה הפך להיות הרבה יותר נפוץ ועל כן הרבה יותר שקוף